Kelas 8: Ulangan Harian Cerkak
Sawise nyemak teks cerkak, ndek ngisor diajab bisa nemukake unsur kang ana ing cerkak. Unsur kang diduweni cerkak kaperang dadi :
1.
Unsur instrinsik
Unsur instrinsik yaiku unsur – unsur kang nyengkuyung anane cerkak. Unsur
instrinsik dumadi saka :
Ø
Tema
Ø
Latar : wektu, papan, kahanan
Ø
Alur (Maju, Mundur, Campur)
Ø
Paraga (Tokoh)
Ø
Sudut pandang(Orang pertama, Orang kedua, Orang ketiga)
Ø
Amanat
- Unsur
ekstrinsik
Unsur
ekstrinsik yaiku unsur unsur kang ana ing sajabane cerkak, ora nduweni
gegayutan langsung marang pambangune cerkak.
Ø
Nilai sajrone cerita ( agama, budhaya, politik,
ekonomi)
Ø
Pangalaman uripe pangarang.
Ø
Kahanan sosial nalika cerkak dianggit.
Mangga diwaca
kanthi teliti Cerkak ing ngisor ik:
DADI JURAGAN
BARANG BEKAS
Dening : Budi Wahyono
Dluwang wis cumepak
sak jogan ruwang tamu. Tumekan dluwang sing
nggilap ulese maneka warna turahan setahun kepungkur isih bisa digunakake. Lem saka
pathi kanji ya wis cumepak.
Sak wektu-wektu mbok
Yekti gelem nggawe.
”Kerdhuse mepet ya Pak?” Mugiman banjur alok bapake sing katon rikuh.
Minangka
wong tuwa sajake
ora patrap yen
terus-terusan
ngupadaya Mugiman.
”Sekolahan ketoke ana kerdhus akeh Pak. Aku wingi ditawani Pak Kepala Sekolah,” kandhane
mbukak bruwete pikir. Antara percaya lan
ora, bapake perlu negesake.
”Kok apik temen
kepala sekolahmu, Mug?”
”Ya iku merga aku nate
dadi juara kelas Pak.
Saliyane kuwi uga dadi juara
karate nalika Porseni tingkat kecamatan,” wangsulane ethes kaya-kaya wis disiapake. Lik Min kaget.
”Kapan kerdhus-kerdhus mau bisa mbok jupuk? Kerdhus wis ora kanggo
tenan
ta?” bathuke bapake isih
pating pengkerut.
”Tenan Pak, Bapak Kepala Sekolah nawani kaya mangkono merga pirsa yen
awake
dhewe bakulan
trompet.”
Lik Min
manggut-manggut
mantep. Bubar
sarapan Mugiman
njranthal tumuju sekolah. Kebeneran
sekolah lagi prei. Sanadyan
prei Bapak Kepala
Sekolah piket. Dadi Mugiman ora kecelik. Tekan ngarep lawang, kepala sekolah sing grapyak gage-gage nemoni Mugiman. Eseme sing nentremake
ati
diumbar.
”Sida golek kerdhus Mug?”
”Saestu Pak, saestu,”
”Lha endi wadhahmu?”
”Kula bentel lajeng kula sunggi menapa mboten kiyat to Pak?” semaure sakecekele. Pak Kepala
Sekolah
gedheg-gedheg.
”Ah, mesakake sirahmu. Yen kenteban
kerdhus malah kelong pintere lho!” guyone
kepala
sekolah. Mugiman mlengeh.
”Luwih becik bapakmu diaturi rene. Gudhang ya ana grobag cilik, bisa mbok gunakake,”
”Matur nuwun Pak, matur nuwun sanget.” Mugiman sing entuk kawigaten
kang omber rumangsa kudu
sumringah atine.
Mugiman lan lik Min
mbongkoki tumpukan
kerdhus ana ing ruwang kepala
sekolah. Pirang-pirang bentel. Loro-lorone gembrobyos.
Batine Lik Min,
kok akeh
temen kerdhus sing
diparingake.
”Kerdhus-kerdhus niku pun pundhut menapa pun paringaken Pak?” pitakone
lik Min
lugu. Pak Mus, kepala
sekolah mung gumujeng.
”Pun paringaken… Kangge hadhiah Mugiman kemawon. Sekolah dereng saget maringi hadhiah ingkang pantes kangge Mugiman. Menika kangge bonus.” Pak Mus ngajak guyon. Lik Min
klecam-klecem. Batine, hadhiah kerdhus iki yen
diregani dhuwit bisa
kepetung luwih seketan ewu. Petungan jumlah sing bisa
ngurangi
rekasane bapake.
Luwih sak jam olehe ubeg ana ruwang kepala sekolah, bacute loro-lorone
pamitan
mulih. Mesthi wae ora lali
ngaturake panuwun
marang kepala
sekolahe.
”Dadi
wong pinter ya ana
rejekine ya
Mug?”
”Iya
ta
Pak, rencanane semester ngarep aku bakal entuk beasiswa.”
”Saka
sekolahan?”
”Saka
pamarintah Pak. “
”Wah, wujude dhuwit ya Mug?” bapake ngoyak takon.
”Iya
Pak, mosok beling?” ceblang-ceblung olehe mangsuli.
***
Kocapa
bareng kerdhus mau diusung nganggo
grobag menyang ngomah,
dumadakan dadi sak gunung. Omahe nganti
kebak. Mbludag menyang
emper. Mesthi wae dadi repot
mbok menawa ana tamu. Kahanan kaya mangkono mau ndadekake sesawangan sing ora kepenak menyang mripat. Bejane Yu Yah sing tukang
dodol barang rongsokan rumangsa kudu melu cawe-cawe. Dheweke saguh
nukoni kerdhus-kerdhus mau.
”Tinimbang ngebaki omah reged
to
Mug,
piye yen daktuku
kerdhus-
kerdhusmu?
Bapakmu endi?” Yu
Yah lungguh dlosoran saking kesele.
”Iki kerdhusku Lik, ora sah taren karo bapak. Bapak menyang kutha dodol
trompet,” semaure entheng.
”Sekilone pira? Apa diborong kabeh sisan Lik?”
”Ya, ngono wae
timbang repot-repot,”
”Arep mbok tuku pira Lik?” minggrang-minggring
olehe taren.
” Taktuku 59 ewu
rupiyah piye?”
”Tambahi sithik ta Lik, iki arep takenggo paitan dodol dluwang rongsokan.
Aku arep dadi tukang ngepul
kertas, kerdhus, plastik..”
”Wah, saingan karo
aku yo Le?”
”Ya ora ta Lik, mengko daksetorke sampeyan,”
Bacute kerdhuse Mugiman didol payu sewidak ewu. Kanggone Mugiman
iki petungan sing lumayan. Pikirane banjur mletik. Yen kerdhus payu, mesthi dluwang- dluwang duweke
kanca-kancane sing ora kanggo uga payu.
Mula saploke preinan iki
Mugiman mubeng kampung nemoni kancane sak kelas mbaka siji. Kabeh ditakoni, mbok menawa
nduwe dluwang sing ngebaki omah
lan
dadi susuh tikus. Ora kenyana-nyana, jebule ora mung dluwang wae. Kerdhus, plastik, wis kasil
digawa mulih Mugiman. Ayeme
ora jamak sanadyan awake kesel.
Malah kadhangkala
Mugiman mesem dhewe nalika nyawang barang-barang
rongsokan mau. Sanadyan wis akeh sing nglirik, Mugiman durung lila ngeculake. Ati cilike
mongkog rumangsa
dadi
juragan.
Telung dina
bacute bapake kaget. Ngomahe
kebak maneka warna barang- barang sing wis ora kanggo.
”Lho, kok kowe dadi juragan Mug? Entukmu modhal saka ngendi?”
”Tanpa modhal
Pak, tugase bapak saiki nampa lan nukoni wong-wong kang
adol
dluwang, kerdhus, plastik, lan wesi. Iki dhaptare rega saben kilone
Pak..Yen wis nglumpuk arep diparani sing kawogan..,”
”Lha kok nduwe
dhuwit saka
ngendi Mug?”
”Saka
koperasi sekolah Pak, disilihi Pak Kepala Sekolah.”
Nova auliyarul faizah
BalasHapusKharisma sifara surya vitaloka
BalasHapusSyarif Hidayatullah
HapusThasya ameliya
BalasHapusIrfan sugiarto
BalasHapusEkapraditaolivera
BalasHapusMuhammad Ja'far Ali
BalasHapusZakiyyah kirani galbina
BalasHapusNurul mundaqira
BalasHapus